Zo blijf je jong

Iedereen wil graag zo fit en jong mogelijk blijven. Echter is ouder worden onvermijdelijk. Wel zijn er een aantal dingen die je kunt doen om zo jong en fit mogelijk te blijven. In de onderstaande tekst lees je wat je zoal kunt doen om zo jong mogelijk te blijven en zo gezond mogelijk oud te worden.

Zorg voor een goede nachtrust

Het belangrijkste en eenvoudigste wat je wellicht kunt doen voor een goede gezondheid is zorgen voor voldoende slaap. Zo blijkt uit onderzoek dat een constante nachtrust van zeven tot negen uur per nacht, bijdraagt aan het jong en alert houden van zowel je hersenen als van je lichamelijke gezondheid. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je een verminderd risico op Alzheimer hebt, voor een jongere huid en helpt de kans op het krijgen van bepaalde soorten kankers verminderen. Om jong en fit te blijven is het dus belangrijk om goed en voldoende te slapen. Om elke dag uitgerust wakker te worden is het belangrijk om in een volledig donkere kamer te slapen met zo min mogelijk geluid. Neem afscheid van alle gewoontes die bijdragen aan een slechte nachtrust, zoals te veel koffie in de namiddag en overmatig gebruik van alcohol. Verminder daarnaast ook je blootstelling aan blauw licht van je smartphone en TV in de avond en probeer op vaste tijden te slapen en wakker te worden.

Eet en drink zo gezond mogelijk

Naast een goede nachtrust is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Eet en drink voldoende en niet te veel. Verminder de inname van ongezonde voeding en drank, zoals alcohol, vet vlees, zuivel en bewerkte voedingsproducten. Reken af met producten die een overmatige hoeveelheid aan suiker bevatten en probeer zoveel mogelijk groente en fruit te eten. Hoe gezonder je voeding, hoe fitter je lijf en hoe jonger je je blijft voelen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat met name een veganistisch voedingspatroon kan bijdragen aan het bieden van een scala aan gezondheidsvoordelen en daarmee aan het zo jong en fit mogelijk houden van je lichaam.

© Pexels.com

Blijf zo actief mogelijk

Naast een goede nachtrust en gezonde voeding is het ook belangrijk om voldoende te bewegen. Uit onderzoek blijkt dat conditietraining de beste manier is om het metabolisme van het lichaam te beschermen tegen de effecten van veroudering. Een actieve training helpt met het verminderen van lichaamsvet, maakt je lichaamsweefsels gevoelig voor insuline en verlaagt je bloedsuikerspiegel. Lichaamsbeweging verhoogt ook je HDL (het goede cholesterol) en verlaagt je LDL (het slechte cholesterol) en je triglyceriden. Ook helpt een actieve leefstijl neurologische en psychologische veranderingen van veroudering bestrijden. Zo helpt een actieve training je stemming verbeteren en de kans op depressie verminderen.

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde Artikelen